Uzależnienie od nikotyny

Uzależnienie od nikotyny nie jest łatwe do pokonania. To prawda, że fizyczne uzależnienie mija po dniach lub najpóźniej po kilku tygodniach. Ale psychiczne uzależnienie pozostaje przechowywane w umyśle przez długi czas. Jeśli nie potrafisz samodzielnie pozbyć się papierosów i tym podobnych, powinieneś poszukać pomocy: Produkty zastępujące nikotynę pomagają pokonać fizyczne odstawienie. Ale jeszcze ważniejsze są psychologiczne strategie radzenia sobie. Przeczytaj wszystkie ważne informacje o uzależnieniu od nikotyny tutaj. 

Uzależnienie od nikotyny – czym jest?

Przez dziesiątki lat reklamy przedstawiały palaczy jako osoby atrakcyjne, wolne i otwarte. Ten obraz tkwi w umysłach wielu ludzi do dziś, mimo intensywnych starań o ich edukację. W rzeczywistości większość użytkowników tytoniu jest po prostu uzależniona od nikotyny. Substancja chemiczna pochodząca z rośliny tytoniowej wpływa zarówno na organizm, jak i na psychikę palacza. Papierosy mogą być uspokajające, ale i orzeźwiające. Niebezpieczeństwo, że palenie stanie się nałogiem jest ogromne.

Konsumpcja tytoniu nie jest już wtedy wyborem, ale wynika z wewnętrznego przymusu. Potem, najpóźniej, przyjemność się kończy. Jeśli osoby dotknięte tym problemem próbują ograniczyć spożycie lub całkowicie zrezygnować, rozpoczyna się walka z samym sobą. Nawet najlepsze intencje nie mogą być dotrzymane, ponieważ pragnienie jest zbyt silne. Ta dychotomia powoduje stres. Sięganie po papierosa staje się automatyczne i ma za zadanie obniżyć ciśnienie. Uzależnienie to błędne koło, które często można przerwać tylko dzięki pomocy z zewnątrz.

Uzależnienie od nikotyny, a bierne palenie

Dym jest niebezpieczny nie tylko dla samego palacza. Osoby, które biernie wdychają dym, również mogą ponieść szkody. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy kobiety palą w czasie ciąży. Zwiększa to ryzyko przedwczesnego porodu, noworodki często mają niższą wagę przy urodzeniu i częściej cierpią na zespół nagłej śmierci niemowląt. Nikotyna dostaje się do organizmu dziecka również poprzez mleko matki. Im więcej matka pali, tym większe stężenie w mleku matki. Szkodę ponoszą również dzieci, które są biernie narażone na działanie dymu. Częściej niż inne dzieci cierpią na choroby układu oddechowego, zapalenie płuc, a także zapalenie ucha środkowego.

Ile osób jest dotkniętych uzależnieniem od nikotyny:?

W Niemczech pali około 29 procent dorosłych. To jest około 20 milionów ludzi. Wśród mężczyzn po papierosa sięga około 31 procent, wśród kobiet jest to około 26 procent.

Wśród młodzieży w wieku od 12 do 17 lat liczba palaczy od 2001 roku znacznie się zmniejszyła: Wtedy jeszcze było to 28 procent. Według najnowszych badań z 2014 roku spadł on obecnie do niespełna 10 procent. Chłopcy palili nieco częściej niż dziewczęta (11 wobec 9 proc.).

Mimo to uzależnienie od nikotyny pozostaje powszechnym nałogiem. Palacze skracają swoją długość życia o około dziesięć lat poprzez konsumpcję tytoniu. Co roku w Niemczech w wyniku palenia tytoniu umiera około 140 000 osób.

Większość tytoniu spożywanego w tym kraju znajduje się w papierosach – z filtrem lub bez, gotowych z paczki lub zwijanych czy wypychanych przez palacza. Cygaretki, cygara, fajki, tabaka, tytoń do żucia i fajki wodne odgrywają niewielką rolę.

Uzależnienie od nikotyny: Toksyczne opary

Surowy tytoń powstaje z wysuszonych liści rośliny tytoniowej. Roślina ta może być spożywana — jako środek do palenia, tytoń do żucia lub tabaka — jedynie po przetworzeniu przemysłowym. Dym tytoniowy zawiera ponad 4 tysiące składników. Najważniejszym składnikiem aktywnym jest nikotyna. W zależności od pochodzenia roślin i sposobu przygotowania tytoniu, palacz, snuffer lub żujący otrzymuje różne ilości toksycznego związku chemicznego. Oprócz nikotyny dym tytoniowy zawiera liczne inne substancje chemiczne i metale ciężkie, takie jak cyjanowodór, benzen, formaldehyd, hydrazyna, chlorek winylu, kadm, ołów, nikiel, chrom, aluminium i tlenek węgla. Udowodniono, że ponad 40 z tych substancji powoduje raka.

Uzależnienie od nikotyny: objawy

Zgodnie z klasyfikacją zaburzeń psychicznych w ICD-10 (ICD w skrócie: International Classification of Diseases), aby rozpoznać uzależnienie od nikotyny, muszą wystąpić co najmniej trzy z poniższych kryteriów w okresie jednego miesiąca lub wielokrotnie w ciągu jednego roku:

  • Silne pragnienie lub przymus używania tytoniu.
  • Ograniczona kontrola nad początkiem, zaprzestaniem i ilością używania.
  • Występowanie fizycznych objawów odstawienia po zmniejszeniu spożycia.
  • Rozwój tolerancji: należy zwiększyć spożycie, aby uzyskać stały efekt.
  • Porzucenie lub zaniedbanie zainteresowań z powodu używania substancji.
  • Kontynuowanie używania tytoniu mimo ewidentnie szkodliwych konsekwencji.

W miarę jak organizm przyzwyczaja się do nikotyny, dana osoba musi początkowo spożywać jej coraz więcej, aby poczuć ten sam efekt. Typowymi objawami odstawienia są wówczas zwiększona pobudliwość i niepokój. Wielu palaczy uważa, że nikotyna zmniejsza ich wewnętrzny niepokój, ale tak naprawdę na dłuższą metę go wzmacnia. Inne objawy odstawienia to zmniejszona zdolność do koncentracji, uczucie głodu, a także zaburzenia snu i niepokój.

Palenie: Konsekwencje dla zdrowia

O ile za efekty i uzależnienie odpowiada nikotyna, o tyle inne substancje chemiczne zawarte w dymie tytoniowym są przede wszystkim szkodliwe dla zdrowia. Konsekwencje palenia wpływają na zdrowie całego organizmu. W wielu przypadkach konsumpcja tytoniu jest nawet odpowiedzialna za przedwczesną śmierć.

Tym samym drogi oddechowe palacza narażone są na potężny ładunek chemiczny. Możliwe późne szkody uzależnienia od nikotyny sięgają zatem od przewlekłego zapalenia oskrzeli po raka płuc. Palenie sprzyja również miażdżycy (stwardnieniu naczyń krwionośnych), która może powodować poważne problemy z krążeniem.

Palenie zwiększa również ciśnienie krwi, a tym samym sprzyja chorobom serca i naczyń krwionośnych. Obawiane późne skutki uzależnienia od nikotyny to choroba wieńcowa (CHD), zawał serca i zaburzenia krążenia w tętnicach nóg („noga palacza”). Inne konsekwencje to cukrzyca typu 2 oraz uszkodzenia skóry i zębów.

Wreszcie, palenie zwiększa ryzyko zachorowania na raka. Dotyczy to zwłaszcza raka płuc, raka krtani, raka przełyku i raka jamy ustnej. Spożywanie nikotyny odgrywa również rolę w rozwoju innych nowotworów złośliwych, takich jak rak trzustki, rak nerki, rak żołądka i białaczka. Około 25 do 30 procent zgonów z powodu raka jest spowodowanych paleniem.

Uzależnienie od nikotyny: Przyczyny i czynniki ryzyka

Uzależnienie od nikotyny rozwija się pod wpływem różnych czynników psychologicznych i biologicznych. Nikotyna wywołuje zarówno fizyczne, jak i psychiczne uzależnienie.

Uzależnienie od nikotyny: palenie jako wyuczony wzorzec zachowania

Większość osób dotkniętych tą chorobą zaczęła palić w dzieciństwie lub w okresie dojrzewania. Po papierosa sięgają z ciekawości lub pod presją rówieśników. Wielu z nich ukrywa też swoją niepewność z papierosem w ręku.

Pierwszy papieros nie daje dobrego samopoczucia. Na pierwsze dawki nikotyny organizm reaguje podobnie jak na zatrucie: zawrotami głowy, zwiększonym ślinotokiem, kołataniem serca, bólami głowy, nudnościami, a nawet wymiotami lub biegunką i zaburzeniami świadomości. Jednak wielu młodych ludzi czuje się „fajnie” podczas palenia i znosi początkowo nieprzyjemny smak i towarzyszące mu objawy. Pozytywne odczucia grupowe, które powstają w wyniku wspólnego palenia, wzmacniają konsumpcję.

Nawet w dorosłym życiu wspólnie palone papierosy pełnią funkcję społeczną. Palenie podczas przerw w pracy i po posiłkach łączy konsumpcję nikotyny z poczuciem rekreacji i przyjemności. Po wyuczeniu się związku między paleniem a określonymi sytuacjami, sięganie po papierosa po posiłku lub podczas wyjścia z domu jest niemal automatyczne.

Uzależnienie od nikotyny: Czynniki biologiczne

Uzależnienie od nikotyny pojawia się, gdy nasz naturalny system nagrody w mózgu jest manipulowany. System nagród jest niezbędny do przetrwania. Na przykład nagradza nas za jedzenie, gdy jesteśmy głodni. Robi to poprzez uwalnianie neuroprzekaźnika dopaminy, który wprawia nas w dobry nastrój. Kiedy spożywamy nikotynę, uwalnia się więcej dopaminy. Sięganie po papierosa jest więc nagradzane w taki sam sposób jak jedzenie, picie i seks. Jednak ci, którzy palą regularnie, nadmiernie pobudzają układ. Poprzednia ilość nikotyny nie jest już wystarczająca do uzyskania pozytywnego efektu. Ten rozwój tolerancji i związane z nim objawy odstawienia charakteryzują fizyczną zależność uzależnienia od nikotyny. Organizm coraz częściej domaga się większej ilości nikotyny.

Nikotyna wpływa na psychikę poprzez uwalnianie neuroprzekaźników. Określa się to mianem efektu psychotropowego. Nikotyna zwiększa uwagę, wspomaga pamięć i zwiększa tolerancję na stres. Jednocześnie obniża poziom agresji, zmniejsza pobudzenie i zmniejsza uczucie głodu. W zależności od podstawowego nastroju palacza, nikotyna może mieć zarówno działanie uspokajające (na przykład w sytuacjach stresowych), jak i pobudzające (na przykład przy zmęczeniu). Osoba jest uzależniona psychicznie, gdy uważa, że bezwzględnie potrzebuje papierosa.

W przypadku uzależnienia fizycznego i psychicznego, kontrola spożycia przez osoby dotknięte chorobą jest prawie niemożliwa. Nieprzyjemne objawy odstawienia w przypadku uzależnienia od nikotyny, które pojawiają się wraz ze spadkiem poziomu nikotyny, decydują o wypaleniu kolejnego papierosa.

Uzależnienie od nikotyny: Badania i diagnoza

Jeśli podejrzewasz, że masz uzależnienie od tytoniu, możesz najpierw skonsultować się z lekarzem rodzinnym. Aby zdiagnozować uzależnienie od nikotyny, on lub ona będzie zadawać pytania dotyczące konsumpcji tytoniu. Kwestionariusz Fagerströma jest bardzo przydatny do oceny stopnia zaawansowania uzależnienia od nikotyny. Test Fagerströma zawiera między innymi następujące pytania:

Ile papierosów dziennie wypalasz?

Czy masz trudności z niepaleniem, gdy jesteś w miejscach, gdzie palenie jest zabronione?

Jak szybko po przebudzeniu wypalasz pierwszego papierosa?

Lekarz sprawdzi również stan zdrowia fizycznego, aby stwierdzić, czy uzależnienie od nikotyny spowodowało już jakieś szkody następcze. W razie potrzeby należy je leczyć.

Jeśli uzależnienie od nikotyny jest ciężkie, lekarz zaleci postępowanie terapeutyczne. Jeśli dana osoba jest zmotywowana, skuteczne mogą być również mniej intensywne środki pomocy. Lekarz poinformuje ich o różnych ofertach rzucania palenia w przypadku uzależnienia od nikotyny.

Uzależnienie od nikotyny: Leczenie

Istnieją różne sposoby leczenia uzależnienia od nikotyny, od plastrów nikotynowych po psychoterapię. W każdym kraju koszty te są pokrywane w inny sposób i zazwyczaj są regulowane przez prawo. Wiele zabiegów nie jest opłacanych lub nie jest w pełni refundowanych. Najlepiej skontaktować się z kasą chorych, aby dowiedzieć się, jakie koszty rzucenia palenia i leczenia są pokrywane.

Leczenie motywacyjne i krótkie interwencje

Krótka interwencja w leczeniu uzależnienia od nikotyny odbywa się zazwyczaj u lekarzy lub w poradniach uzależnień. Najpierw rejestruje się zachowania związane z paleniem, a następnie bada się motywację do rzucenia palenia. Palacz jest wspierany w odstawieniu nikotyny poprzez krótkie rozmowy motywacyjne. Skuteczną pomoc w walce z uzależnieniem od nikotyny oferują również porady telefoniczne i grupy samopomocowe.

Postępowanie terapeutyczne

Najbardziej skuteczne w zaprzestaniu palenia okazały się behawioralna terapia grupowa i interwencja indywidualna. W terapii behawioralnej analizowane są zachowania osoby i wypracowywane są alternatywne sposoby zachowania. Na przykład terapeuta zapyta, jakie warunki i sytuacje skłaniają osobę do palenia. Często pojawia się związek ze stresem, który papieros ma redukować. Terapeuta pomaga pacjentowi znaleźć inne sposoby radzenia sobie ze stresem. Ważną rolę odgrywają techniki relaksacyjne i wzmacnianie sieci społecznej.

Nkotynowa terapia zastępcza

Plastry nikotynowe, gumy, inhalatory lub spraye to kolejna opcja na rzucenie palenia. Dostarczają one organizmowi pewną ilość nikotyny. Plaster nikotynowy uwalnia nikotynę w sposób ciągły. W zależności od wcześniejszego stosowania, na początku zaczyna się od dużej dawki nikotyny i powoli ją zmniejsza. Plastry nikotynowe początkowo utrzymują poziom nikotyny w organizmie, dzięki czemu objawy odstawienia nie są tak silne.

Gumy nikotynowe i nikotynowe spraye do ust nie mają ciągłego działania, ale ich działanie jest nieco opóźnione po spożyciu. Spray’e do nosa z nikotyną najlepiej imitują działanie papierosa, ale z tego powodu mają większe ryzyko uzależnienia.

Fizyczne uzależnienie od nikotyny mija po około dwóch tygodniach. Jednak uzależnienie psychiczne pozostaje i musi być leczone, aby uniknąć nawrotów. To jak długo utrzymuje się silne pragnienie jest bardzo zróżnicowane. W wielu przypadkach jednak nikotynowa terapia zastępcza jest skuteczną metodą wspomagającą trwałą abstynencję od tytoniu.

Ważnym warunkiem powodzenia zaprzestania palenia jest motywacja danej osoby. Po dłuższym okresie abstynencji zmniejsza się ryzyko nawrotu choroby. Niemniej jednak czujność nawet po latach jest nadal konieczna. Pewne zapachy lub sytuacje mogą przywołać wspomnienie dobrego samopoczucia z papierosem. Decyzję przeciwko uzależnieniu od nikotyny trzeba więc podejmować wciąż na nowo.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.