Jak skutecznie rzucić palenie

Rzucenie palenia — tego chce wielu palaczy. Ale często trudno jest rzucić palenie na dłuższą metę. Pozostanie osobą niepaląca dłuższą metę po skutecznym rzuceniu palenia — to jest prawdziwe wyzwanie. Zwykle potrzeba kilku prób, aby rzucić palenie. Jednak przy niewielkiej pomocy i jasnej decyzji, możliwe jest trwałe zrezygnowanie z papierosów. Ważna jest tu właściwa motywacja oraz odpowiednie środki i metody w fazie rzucania palenia, a także strategie zapobiegania nawrotom.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak szybko zerwać z nałogiem i co zrobić, aby zapalenie papierosa nie kojarzyło się nam z poprawą koncentracji i ulgą, sprawdź poniższy artykuł.

Rzucanie palenia – zalety

Istnieje wiele dobrych powodów, aby rzucić palenie. A za każdym z nich kryją się liczne korzyści dla przyszłego niepalącego, które pokrótce przedstawimy poniżej.

Zdrowie

Najważniejszą zaletą jest oczywiście własne samopoczucie. Osoby palące mają zwiększone ryzyko zachorowania na raka. Często cierpią na nadciśnienie, które zwiększa ryzyko chorób serca i udaru. Ponadto palenie uszkadza płuca, co prowadzi do przewlekłego zapalenia oskrzeli, duszności i kaszlu.

Mniejszy stres

Palacze uważają, że dzięki nikotynie są mniej zestresowani. W rzeczywistości to właśnie ciągłe uzależnienie powoduje prawdziwy stres. Jako palacz jesteś stale spięty, oczekując kolejnej przerwy na papierosa. Po odstawieniu papierosów pojawia się wewnętrzny spokój, ponieważ chęć „zapalenia” wreszcie ustaje.

Pieniądze

Palenie jest drogie. I z każdym rokiem jest coraz droższy. Dla wielu palaczy jest to co prawda najmniej istotny argument; w końcu w ich mniemaniu dostają coś za swoje pieniądze. Niemniej jednak często szokujące jest to, ile palacz wydaje na swój nałóg. Na przykład, przeciętny palacz oszczędza prawie 2000 euro rocznie, jeśli przestanie palić. Pieniądze, które można znacznie lepiej zainwestować!

Dobre samopoczucie

Oddech palacza, zapach zimnego dymu, żółte zęby, przebarwione palce… Lista negatywnych skutków palenia nie ma końca. Dla własnego samopoczucia, a także dla otoczenia osobistego, niepalenie jest o wiele przyjemniejsze: brak smrodu, lepszy i zdrowszy wygląd, brak nałogowych pragnień, swobodniejsze oddychanie – to tylko niektóre zalety.

Rzucanie palenia – Co się dzieje w organizmie?

Rzucenie palenia robi całkiem sporo w naszym organizmie. Dzieje się tak dlatego, że każdy papieros ma ogromny wpływ na nasz organizm. W momencie podjęcia decyzji o zostaniu osobą niepalącą, nasz organizm zaczyna się regenerować. To już zaczyna się krótko po ostatnim papierosie. Jednak wiele procesów tylko stopniowo wraca do normy, więc długotrwały powrót fizyczny wymaga czasu:

  • Po 20 minutach ciśnienie krwi spada, a puls się normalizuje.
  • Po 12 godzinach poziom tlenku węgla we krwi obniża się, co poprawia zaopatrzenie narządów w tlen. W efekcie ponownie wzrasta również sprawność fizyczna.
  • Po 2 tygodniach do 3 miesięcy trwała poprawa krążenia krwi prowadzi do stabilizacji układu krążenia i poprawy funkcji płuc.
  • Po upływie 1 do 9 miesięcy ustępują napady kaszlu i zmniejsza się duszność. Śluz zostaje usunięty z płuc, oskrzela ponownie się oczyszczają. Istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia infekcji.
  • Po roku ryzyko choroby wieńcowej spada o połowę (w porównaniu do osoby niepalącej).
  • Po dwóch do pięciu latach zmniejsza się ryzyko zawału serca (poziom dla niepalących)
  • Po pięciu latach: zmniejsza o połowę ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej, przełyku, gardła i pęcherza moczowego. U kobiet ponownie spada ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy. Istnieje również zmniejszone ryzyko udaru mózgu (poziom dla osób niepalących).
  • Po dziesięciu latach następuje znaczne zmniejszenie ryzyka śmierci z powodu raka płuc. Ponadto zmniejsza się ryzyko wystąpienia raka krtani i trzustki.
  • Po 15 latach ryzyko choroby wieńcowej spada do poziomu osoby niepalącej.

Środki i metody do odstawienia nikotyny

Prawdopodobnie większość palaczy najpierw próbuje rzucić palenie na własną rękę. „Bez wsparcia wskaźnik sukcesu przy pierwszej próbie wynosi jednak tylko trzy do sześciu procent” – mówi profesor, psycholog, badacz uzależnień i kierownik poradni dla palaczy na Uniwersytecie Technicznym w Chemnitz.

Niektórym palaczom pomaga ograniczenie spożycia tytoniu i powolne rzucanie palenia. „To jednak kusi ludzi do oszukiwania samych siebie i utrzymuje ich w psychicznym uzależnieniu na dłużej” – mówi ekspert ds. uzależnień. Dlatego wielu cierpiących odnosi większe sukcesy w metodzie rzucania palenia, w której zatrzymują się z dnia na dzień – „W przeciwieństwie do tego, kontrolowane i ograniczone palenie nie działa na dłuższą metę dla większości palaczy” . Tymczasem istnieją liczne środki i metody ułatwiające zaprzestanie palenia tytoniu.

Terapia w grupie

Programy rzucania palenia prowadzone w grupach w ramach terapii behawioralnej osiągają dobry wskaźnik sukcesu. Są one oferowane np. w uniwersyteckich poradniach dla palaczy na zasadach naukowych. „Grupa oferuje wsparcie i tworzy rodzaj pomocnej presji społecznej, aby naprawdę wytrwać”, który sam prowadzi takie kursy. Do tej pory za terapię musieli płacić częściowo sami uczestnicy; pięcio- lub dziesięciogodzinne kursy kosztują od 150 do 300 złotych. Jeśli jesteś zainteresowany, zapytaj swoją kasę chorych, czy będzie partycypować w kosztach. Pieniądze zainwestowane we własne zdrowie szybko zostają ponownie zaoszczędzone dzięki rezygnacji z papierosów. Po sześciu do ośmiu tygodniach jako niepalący, kurs już się opłacił finansowo dla przeciętnego palacza.

Zastępcze środki nikotynowe i leki z apteki

Substytuty nikotyny, na przykład w postaci gumy do żucia, plastrów lub pastylek, ułatwiają rzucenie palenia poprzez uwalnianie nikotyny, a tym samym znaczne łagodzenie objawów odstawienia. „Preparaty nie wymagają recepty, ale koszty nie są też refundowane przez kasy chorych”. Istnieją również inne leki na receptę w formie tabletek, które mogą skutecznie złagodzić objawy odstawienia i zwiększyć sukces abstynencji. Ponieważ jednak mogą one również powodować poważne skutki uboczne, wymagają recepty i mogą być przyjmowane tylko pod nadzorem lekarza. Leki te nie są również refundowane przez ustawowe ubezpieczenie zdrowotne.

Sprawdź również domowe metody na rzucenie palenia.

E-papierosy są coraz częściej stosowane jako alternatywa dla papierosów tytoniowych. Z punktu widzenia zdrowia zaleca się jedynie całkowite zaprzestanie palenia.” E-papierosy, jako sposób na rzucenie palenia, budziły dotychczas kontrowersje. Krytycy zwracają uwagę na brak jednolitej kontroli składników i zawartości nikotyny w napełnianych płynach. Wciąż brakuje długoterminowych badań nad szkodliwością niektórych składników. Ponadto urządzenia uwalniają więcej lub mniej nikotyny z liquidów, w zależności od konstrukcji. Tym samym użytkownik nie jest w stanie określić, jaką dawkę nikotyny faktycznie wdycha. Z drugiej strony, niektóre badania pokazują, że w pewnych okolicznościach nawet wapowanie beznikotynowych e-papierosów może prowadzić do zmniejszenia konsumpcji papierosów.

Alternatywne metody rzucenia palenia papierosów

Istnieje szeroka gama terapii alternatywnych. Badacze uzależnień przestrzegą przed drogimi, czasem wątpliwymi metodami, które reklamują się półprawdami i rzekomo wysokimi wskaźnikami sukcesu. Szczególnie popularne są akupunktura i hipnoza. „Jednak ich korzyści nie zostały wystarczająco udowodnione naukowo”.

Konsekwencje zdrowotne palenia tytoniu

Palenie jest zdecydowanie najważniejszym czynnikiem ryzyka niektórych poważnych chorób i skraca życie średnio o dziesięć lat. Centrum Badań nad Rakiem szacuje, że w samej Polsce w wyniku palenia tytoniu umiera rocznie od 110 000 do 140 000 osób. Ponadto ponad 3300 osób niepalących umiera z powodu skutków biernego palenia.

Palenie uszkadza niemal każdy narząd, zwłaszcza układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Nawet 90 procent wszystkich przypadków raka płuc jest spowodowanych spożywaniem nikotyny, a palacze mają również co najmniej dwukrotnie większe ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i udarów. Częstą chorobą palacza jest przewlekłe obturacyjne zapalenie oskrzeli. Często objawia się początkowo jako uporczywe zapalenie dróg oddechowych – co może prowadzić do trywialnego objawu znanego jako „kaszel palacza” – a w niektórych przypadkach prowadzi do poważnej niepełnosprawności na przestrzeni lat. Dym może nawet uszkodzić psychikę i mózg: „Badania wykazały, że palacze mają znacznie wyższe ryzyko depresji, zaburzeń lękowych i demencji, a nawet ryzyko samobójstwa wzrasta kilkakrotnie”.

Rzucenie palenia obniża ryzyko zawału serca

Według Centrum Badań nad Rakiem, połowa wszystkich zgonów spowodowanych paleniem tytoniu ma miejsce między średnim wiekiem 35 a 69 lat. Tylko 58 procent palaczy osiąga wiek 70 lat, a tylko 26 procent dożywa 80 lat lub więcej. Dla porównania, 81 procent niepalących dożywa 70 lat, a 59 procent dożywa 80. urodzin.

Właściwe nastawienie wewnętrzne

Własne zdrowie, obciążenie przyjaciół i rodziny biernym paleniem, koszty papierosów i wreszcie nieprzyjemne uczucie uzależnienia od narkotyku – choć legalnego: Istnieje wiele powodów, dla których warto rzucić palenie. „Zachowania uzależniające nie są jednak racjonalne. Wiedza o zagrożeniach, kosztach, nic z tego nie liczy się dla palaczy, jeśli nie są wewnętrznie gotowi do rzucenia palenia. Próby perswazji, naciski z zewnątrz – wszystko to na niewiele się zda, a nawet może prowadzić do utrwalenia nałogowych zachowań.

Wielu palaczy chciałoby rzucić palenie, ale wzbrania się przed rzekomo trudnym czasem odstawienia papierosów. W rzeczywistości jednak fizyczne odstawienie trwa tylko cztery do sześciu tygodni, a najgorsze objawy odstawienia ustępują nawet po kilku dniach. Nasilenie objawów jest też zwykle masowo przeceniane przez palaczy. Lęk przed odstawieniem jest zwykle gorszy niż samo odstawienie.

Wiemy, że rzucenie nikotyny po kilku latach palenia 20 papierosów dziennie może być trudne. Głód nikotynowy sprawia, że nasz organizm jest zdecydowanie bardziej drażliwy i rozchwiany. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować rzucić palenia. Mnie samemu udało się odstawić papierosy na stałe dopiero przy szóstej czy siódmej próbie. Dlatego – po prostu konsekwentnie próbuj. Wypadnięcie z wagonu na początku nie jest hańbą, ale regułą. I w końcu uda ci się to na dobre. Każdy może rzucić palenie – jeśli tylko naprawdę tego chce i zrozumiał, jak pokonać nałóg.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *