Mity na temat palenia

Właściwie każdy palacz zdaje sobie sprawę z zagrożeń związanych z tym nałogiem. W szczególności ryzyko rozwoju raka płuc jest wielokrotnie zwiększone poprzez konsumpcję tytoniu. Mimo tej wiedzy rzucenie palenia jest trudne dla większości palaczy. Walka z uzależnieniem wymaga przede wszystkim determinacji, fałszywe wymówki są w tej sytuacji trucizną. W poniższym artykule przedstawiamy popularne mity na temat palenia, które wiele osób traktuje jako powód, by nie rzucać palenia.

Popularne mity o paleniu papierosów

Bierne palenie jest o połowę mniej szkodliwe.

Szkodliwe jest również bierne palenie. Palacze wchłaniają około jednej czwartej dymu podczas wdychania, a reszta jest uwalniana do środowiska podczas wydechu i palenia. Szczególnie w obecności dzieci ważne jest zapewnienie środowiska wolnego od dymu, zarówno w domu, jak i w samochodzie. Osoby narażone przez dłuższy czas na bierne palenie mają wyższy wskaźnik zawałów serca i częściej zapadają na raka płuc.

Dzisiejsze zanieczyszczenia powietrza są znacznie bardziej szkodliwe niż palenie papierosów.

Fałszywe. Dym papierosowy jest 3000 razy bardziej szkodliwy niż np. zanieczyszczone powietrze w wielkim mieście, jakim jest Paryż.

Palenie sprawia, że jesteś szczupły.

Nieprawda. Papieros nie jest środkiem wspomagającym dietę. Papierosy co prawda zaspokajają pojawiające się uczucie głodu i prowadzą do zwiększonego zużycia energii, ale w dymie papierosowym znajduje się około 300 substancji toksycznych! Z czysto zewnętrznego punktu widzenia palenie ma wiele innych wad: Żółtawe, przebarwione zęby, śniada skóra, która szybciej się starzeje, a także zapach z ust i ciała nie są do końca atrakcyjne. Zbilansowana dieta i ćwiczenia sprawią, że kilogramy będą spadać w zdrowy sposób.

Cygara są zdrowsze. 

Nieprawda. Podczas palenia cygara na języku tworzy się toksyczny tytoniowy śluz. Połykając śluz, wchłaniasz podobną ilość szkodliwych substancji, jak podczas palenia papierosa. Zamiast przez język, toksyczny tlenek węgla dostaje się do organizmu przez błonę śluzową jamy ustnej.

Rzucenie palenia nie jest problemem.

Nieprawda. W rzeczywistości tylko jednemu na 20 palaczy udaje się rzucić palenie. Nikotyna jest mniej więcej tak samo uzależniająca jak heroina, dlatego wskaźnik nawrotów wśród byłych palaczy jest bardzo wysoki. Fizyczne wycofanie trwa kilka dni do tygodni, ale psychiczne wycofanie może być znacznie trudniejsze. Kiedy palisz, przyzwyczajasz się do rytuałów i rutyny, takich jak wypalenie papierosa po posiłku. Pozbycie się takich rytuałów to największe wyzwanie.

Paląc jednego papierosa dziennie, nie szkodzisz zdrowiu.

To oczywista nieprawda. Każdy wdech dymu tytoniowego i wyrobów tytoniowo-podobnych może przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia. Według badań nawet jeden papieros w ciągu dnia może przyczynić się do powstawania chorób płucnych.

Palenie podnosi puls i jest dobre dla ćwiczeń. 

To prawda, że nikotyna podnosi puls, ale nie robi nic dla sportu. Paląc wdycha się dużo spalin i gazów, które uniemożliwiają krwi przenoszenie większej ilości tlenu.

Palenie czyni cię impotentem.

W rzeczywistości na seksualność i płodność negatywnie wpływa palenie. Gorszy przepływ krwi do naczyń krwionośnych może prowadzić do zaburzeń erekcji nawet u młodych mężczyzn. Ryzyko rozwoju problemów z erekcją jest o 50% wyższe u palaczy niż u osób niepalących.

Cienkie papierosy i naturalne tytonie są zdrowszą alternatywą.

Fałszem jest, że papierosy „light” zmniejszają ryzyko zachorowania na raka. Papierosy light zawierają mniej substancji smolistych i nikotyny, ale pozostałe 4 000 składników jest obecnych tak samo jak w normalnych papierosach. Zwłaszcza nałogowi palacze wdychają łagodniejszy dym głębiej, aby uzyskać swoją dawkę nikotyny. Ponieważ określenia „light” i „mild” są mylące, w 2003 roku zostały zakazane w całej UE. Coraz więcej producentów tytoniu oferuje „naturalne” tytonie „bez dodatków”. Te sugerują, że są zdrowsze, ale to też marketingowa bajka. Niektóre dodatki są pominięte, ale przy ponad 4000 składników nie robi to aż takiej różnicy, jak by się chciało. „Ekologiczne papierosy” nie istnieją.  

Jeśli nie wdychasz, nie dostajesz raka płuc.

Ryzyko zachorowania na raka płuc zawsze wzrasta, gdy tylko zapalisz papierosa. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim wdychania dymu do płuc.

Palenie pomaga się zrelaksować.

Palenie powoduje, że w organizmie dzieje się coś odwrotnego: naczynia krwionośne zwężają się, wzrasta puls i ciśnienie krwi, co oznacza, że w organizmie gromadzi się stres. Czemu warto rzucić palenie i dlaczego palacze mimo wszystko często mają odwrotne odczucia? Ponieważ efekt ostatniego wypalonego papierosa się wyczerpuje, pojawiają się objawy odstawienia. Gdy nikotyna się zużywa, w organizmie narasta nieprzyjemne napięcie. Ciało pragnie kolejnego papierosa, aby rozładować napięcie. Równomierne wdychanie i wydychanie powietrza podczas palenia przez kilka minut również ma działanie uspokajające. Oczywiście, można użyć tej techniki bez papierosa.

Kiedy przestajesz palić, tyjesz.

Toksyny wytwarzane przez palenie faktycznie ograniczają apetyt i zachcianki żywieniowe. Nikotyna pobudza metabolizm, dzięki czemu palacze spożywają około 150-200 kilokalorii więcej dziennie. W rzeczywistości palacze często zyskują kilka kilogramów po rzuceniu palenia, ale tym bardziej zyskują na jakości życia i zdrowiu. Niektórzy byli palacze, mogą również doświadczyć swoistej zmiany uzależnienia. Oznacza to, że zamiast papierosów sięgają po wysokokaloryczne słodycze. Jednak osoby, które przed rzuceniem palenia przygotują strategie przeciwdziałania zachciankom, nie powinny mieć z tym problemów.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *